A szokatlan időjárási események meglehetősen átszabták a püspökladányi általános iskolások erdei iskolai programját, melyet az ERTI Püspökladányi Kísérleti Állomás és Arborétumban tartottak június 1-3. között.
A közel 70 ötödik osztályos gyerek a helyi Petőfi Sándor Általános Iskolából érkezett azzal a céllal, hogy „tő melletti tapasztalatokkal” alapozzák meg a hatodikos természetismereti tananyag erdei életközösségekkel, nemzeti parkokkal foglalkozó fejezetét. A három napos program során erősen igazodni kellett a térséget súlytó belvízi körülményekhez, a tervezett nagyobb kirándulásokat arborétumi, és benti foglalkozásokká kellett átalakítani.
A program keretében a gyerekek audiovizuális előadások keretében ismerkedtek meg az erdő – kiemelten a Farkassziget – növény és állatvilágával, a madárhangokkal, a kísérleti állomás történetével, a telep városi életére gyakorolt hatásaival, helytörténeti érdekességeivel, a napjainkban folyó kutatásokkal.
Az előadások célja a konkrét ismeretátadás, az elméleti tudás gyakorlati tapasztalatokkal való megalapozása, valamint olyan tudatos – tudat alatti – gondolatok elültetése volt, melyek eredményeként a mai gyerekek felnőttként majd keressék, élvezzék, és ne pusztítsák az erdő által tálcán felkínált értékeket.
A program az általános iskola tanárainak, a Püspökladányi Természetvédelmi Csoportnak, és az Erdészeti Tudományos Intézet kutatóinak együttműködésével jöhetett létre. A rendezvény sikere megalapozza a további együttműködést annak érdekében, hogy a hatodikos tananyag az erdei életközösségről tapasztalatokra épülő valós ismeretként, ne pedig papírízű kártyavárként épüljön be a gyerekek gondolataiba.
Írta: Csiha Imre
Fotók: Kamandiné V. Ágnes és Kovács Csaba